grafický dopad #02 – Přidej se a strhni to

Čistit Česko od nelegální reklamy může každý z nás, říká správce Přidej se a strhni to.

Facebook není pouze prostředím pro osobní prezentaci, sdílení zážitků a tvorby, ale také prostor, kde vzniká i mnoho zajímavých a prospěšných skupin a komunit. Jednou z nich je iniciativa Přidej se a strhni to, která mimo jiné pomohla odstranit obří plachtu a zhasnout LED obrazovku u Nuselského mostu. Jak poznat nelegální reklamu? Kolik už komunita dokázala takových reklam odstranit? Měli sami tvůrci někdy problémy se zákonem? Na otázky nám odpověděl správce a zakladatel Zdeněk Jahn.

 

Reklama u Nuselského mostu v roce 2020 (Zdroj: Přidej se a strhni to – Jakub Matei)

 

Kdo vlastně jste a kolik vás tento projekt spravuje?

Jsme neformální neorganizovaná skupina lidí, kteří se navzájem neznají. Facebookovou skupinu sleduje v současné době zhruba 5 000 lidí, počet aktivních „členů“ odhaduji na několik desítek. Projekt spravuje jeden z nás, a to já.

 

Jak dlouho fungujete a co vás vedlo k založení?

Zhruba před 7 lety jsem si začal všímat množství reklamy ve veřejném prostoru. Oslovoval jsem úřady s dotazy, zda se jedná o legální reklamu. Reakce úřadů byla často velmi pomalá, v horším případě žádná. Mezitím jsem se v problematice trochu zorientoval a zjistil, že například reklama na dopravních značkách, svodidlech, zábradlích apod. je vždy nelegální. Pokud úřady na mé podněty v takových případech nereagovaly, začal jsem podobnou nelegální reklamu sám strhávat. Srovnávací fotky „před“ a „po“ stržení jsem začal zveřejňovat na svém soukromém profilu, v březnu 2019 jsem pak založil veřejnou stránku.

 

Co je cílem komunity a jak toho chcete dosáhnout?

Naše iniciativa má hned několik cílů - propojit lidi, kteří mají zájem zlepšovat veřejný prostor v naší zemi, motivovat je, poskytovat návody, jak komunikovat s úřady, s čím se na koho obrátit, ukazovat příklady dobré praxe od nás i ze zahraničí, pokusit se zorientovat nás všechny v neskutečně složitém právním řádu, vnést toto téma do veřejné diskuse a pozornosti politiků, komunikovat s firmami, které si černou reklamu zadávají (a někdy o tom ani nevědí).

 

Proč myslíte, že je tolik nelegální reklamy ve veřejném prostoru?

Kvůli laxnímu přístupu státní správy a samosprávy. V případech, kdy se již samospráva odhodlá k aktivnímu postupu, narazí mnohdy na velmi obtížnou vymahatelnost práva. Černí inzerenti jsou si kliček v právním řádu velmi dobře vědomi a neváhají je využít. V neposlední řadě je na vině i otupělost nás všech a lhostejnost k veřejnému prostoru. To chceme změnit.

 

Jak by se tomu podle vás dalo předcházet?

Budu se trochu opakovat - tím, že o věci budeme mluvit, upozorňovat na ni, tlačit na úřady a politiky. Tohle je přeci relativně jednoduše řešitelný problém, nejde o stavbu jaderné elektrárny nebo misi na Mars. Kde je vůle, tam je i cesta.

 „V rozsahu, v jakém je dnes venkovní reklama u nás rozlezlá, se dle mého názoru již zcela míjí svým účinkem a je přežitá.“


Šlo by se vydat jinou cestou než si nechat vytvořit plachtu na plot?

V rozsahu, v jakém je dnes venkovní reklama u nás rozlezlá, se dle mého názoru již zcela míjí svým účinkem a je přežitá. Rozumné firmy by si měly uvědomit, že vyhazují peníze doslova do luftu. Nejsem marketingový specialista, ale vážně si nepamatuji, kdy jsem si naposledy koupil něco na základě reklamy z billboardu, natož plachty na plotě.

 

Co se vám povedlo za dobu fungování, je něco, na co jste obzvláště pyšní?

Za hlavní úspěch považuji, že se o tématu začalo mnohem více mluvit, lidé jsou na nelegální reklamu citlivější a také část vedení současného pražského magistrátu se snaží ve věci aktivně konat (působnost naší iniciativy je ovšem celorepubliková).

Z konkrétních případů bych uvedl odstranění nelegální obří plachty a zhasnutí nelegální LED obrazovky u Nuselského mostu (na demontáž ještě čekáme), kde jsme spojili síly právě s magistrátem. Poprvé jsme zde ve větší míře využili efektu zapojení veřejnosti do oslovování firem, které na těchto nelegálních plochách inzerovaly a po veřejném tlaku své reklamy stáhly. Nakonec tedy po 16 letech marného boje ze strany úřadů obě plochy zmizí.

I. P. Pavlova po veřejném nátlaku (Zdroj: Přidej se a strhni to)


Stejnou zbraň jsme použili i o pár set metrů dál na náměstí I. P. Pavlova, kde šlo o reklamní plachtu jednoho německého výrobce automobilů. Také tato plachta porušovala platnou vyhlášku o regulaci reklamy v centru Prahy. Nejprve jsme se obrátili na české zastoupení firmy s dotazem, zda jim nevadí poškozovat svou cennou značku jejím spojováním s protiprávní činností. Po několika týdnech mlčení jsme oslovili ústředí společnosti ve Stuttgartu. A za několik dní byla plachta dole.

Pokud se v podobných případech ozve jeden člověk, nic se nezmění, když se nás ozvou desítky či stovky, soudná firma věc prověří a zjedná nápravu.


Střední škola Presslova v Praze po zveřejnění (Zdroj: Přidej se a strhni to)

 

Zajímavý byl také případ, kdy nejmenovaný cirkus zaplavil celou Prahu svými poutači. Mnoho z nich bylo nelegálních, na některé měl ale smlouvu s Dopravním podnikem. Tuto smlouvu jsme si vyžádali a jak se ukázalo, Dopravní podnik vyměnil prostor pro reklamu na desítkách zastávek za několik volných vstupenek na cirkusové představení. Smlouva byla vzápětí vypovězena.


Praha – Nové Butovice po zásahu kleštiček (Zdroj: Přidej se a strhni to)

 

Sledujeme vás dlouho a vaše aktivita se nám líbí. Všimli jsme si, že se zabýváte i právní stránkou. Komunikujete nějakým způsobem s právníky?

Ne, jsme právní laici a postupujeme metodou pokus - omyl - další pokus - úspěch. Jedním z vedlejších efektů téhle činnosti jsou úvahy o studiu práv :). Budeme vděční, pokud se k nám někdo s právním vzděláním pro občasnou konzultaci přidá.

 

Víte, kolik jste už dokázali celkem odstranit nelegální reklamy?

Já osobně desítky, další stovky pak ostatní lidé. Nejčastěji jde o cedule a plachty s reklamou na vymáhání dluhů či na poskytování půjček a úvěrů, to je plevel rozlezlý po celé republice. Nicméně to je jen část, o které mi lidé napsali. Je mnoho lidí, kteří strhávají, ale nechlubí se tím. A to je škoda, protože je čím se chlubit.

Při zveřejňování fotek, které nám lidé posílají, vždy dbáme na dodržení anonymity, zveřejňujeme pouze křestní jméno a místo očisty.

 

Účastníte se sami aktivně strhávání nelegální reklamy?

Ano, pokud v mém okolí ještě narazím na zjevně nelegální reklamu, mé kleštičky jsou stále v pohotovosti.

 

Došlo někdy k nějaké konfrontaci ze strany majitele reklamy?

Osobně nikoliv. Maximálně pár výměn názorů v online prostředí.


Jaké město je na tom podle vás s nelegální reklamou nejhůře?

To nedokážu objektivně zhodnotit. Myslím, že naše města jsou tímto morem postižena relativně rovnoměrně. Některá jsou kvůli tomu vyloženě hnusná. Ale na mnoha místech už se situace začíná zlepšovat. Abych se odpovědi úplně nevyhnul - velký a zatím příliš neřešený je tento problém v Českých Budějovicích a jižních Čechách obecně.

 

Kde bychom si my Češi měli vzít příklad?

V podstatě kdekoliv. Samozřejmě se nabízí odkaz na země a města v západní Evropě, ale situace se mění k lepšímu i v našem regionu, konkrétně na Slovensku a v Polsku (kde mimochodem fungují podobné iniciativy jako je ta naše). Před časem nám jeden fanoušek poslal video s hodinovým záznamem průjezdu tramvaje Moskvou, na kterém je vidět opravdu minimum reklamních ploch.

Ředitel společnosti s největším podílem na trhu venkovní reklamy v ČR nás pak opakovaně odkazuje do severokorejského Pchjongjangu, že by se nám tam mohlo líbit. Vyberte si.

 

„Nelegální je reklama, která porušuje zákon o pozemních komunikacích, tedy cokoliv na dopravní značce, dopravním zábradlí či svodidle apod. Zde jsou kleště nejrychlejším a nejlepším řešením.“

 

Jak poznám nelegální reklamu kterou mohu strhnout?

Jednoznačně nelegální je reklama, která porušuje zákon o pozemních komunikacích, tedy cokoliv na dopravní značce, dopravním zábradlí či svodidle apod. Zde jsou kleště nejrychlejším a nejlepším řešením. V ostatních případech doporučuji obrátit se na příslušný úřad a obrnět se trpělivostí.

 

Máte nějaký manuál nebo návod, jak takovou reklamu rozpoznat?

Dobrým vodítkem může být třeba tento letáček vydaný pražským magistrátem. První bod je platný pro celou republiku. Další jsou specifické pro Prahu a vycházejí z Pražských stavebních předpisů či z pražské praxe.

 

Přehled druhů nelegální reklamy a návod, jak s ní naložit (Zdroj: shorturl.at/cezRT)

 

Jak postupovat, pokud narazím na černou reklamu? Jaká komunikace se vyplatí a s kým?

Pokud je reklama zjevně nelegální dle uvedeného v předchozích odpovědích, doporučuji kleštičky. Pokud si nejste jisti či je odstranění nad síly jednotlivce, obraťte se na město či obec. Mnoho měst provozuje portál pro sběr nejrůznějších podnětů od občanů, v Praze je to zmente.to, v Brně vylepsujibrno.cz, v Ostravě cistaova.ostrava.cz a další. Jen to prostě někdy déle trvá.

Praha – Evropská po zasahu TSK (Zdroj: Přidej se a strhni to)

Co si myslíte o všeobecně normalizovaném názoru „špatná reklama, taky reklama.“?

Nevím, no... Špatný sex, taky sex?

 

Znáte osobně nějakého „Vénu“, nebo jste o něm slyšel nějaký příběh?

Vtipná byla jedna jazyková škola, která se bránila nařčení z umisťování bannerů na zábradlí s tím, že jde o nekalosoutěžní jednání jejich konkurence s cílem je poškodit. Prostě konkurence po městě rozmisťuje jejich reklamu. Naštěstí už od toho upustili a nemusí se dále zesměšňovat podobnými nesmysly.

 

Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Více se začínáme zaměřovat na billboardy. Z naší zkušenosti vyplývá, že velká část billboardů jsou černé stavby, které buď povolení ke stavbě nikdy neměly nebo již vypršelo. Podle Pražských stavebních předpisů je minimální rozestup mezi billboardy na jedné straně komunikace 100 metrů. Srovnejte si to s realitou. Stavební úřady ale bohužel samy nijak nekontrolují, zda je stavba legální či zda je po vypršení stavebního povolení také následně odstraněna. Začínají konat až na základě našich podnětů.

Takže obesíláme jednotlivé stavební úřady s žádostmi o informace dle zákona o svobodném přístupu k informacím, tzv. stošestky. Je to úmorné a otravné pro nás a jistě i pro zaměstnance stavebních úřadů, ale bohužel zatím není jiné cesty. Budeme rádi, pokud se do boje s nelegálnímí billboardy připojíte - návod, jak napsat žádost o informace a kam ji poslat, najdete na naší FB stránce. Pracovní název tohoto projektu je Demolice Plakátova...

 

Chcete poděkovat někomu na závěr?

Rád bych skončil pozitivně a veřejně pochválil současné vedení Prahy za aktivní postup v boji proti vizuálnímu smogu. Protože se opravdu začaly dít věci:

  • byly vypovězeny všechny smlouvy na maloformátovou reklamu do 8 metrů čtverečních na pozemcích města
  • byla vypovězena smlouva na reklamní lavičky, které brzy začnou z ulic mizet
  • od října 2021 začne platit novelizovaná vyhláška o regulaci reklamy, díky které například zmizí z velké části Prahy velkoformátové reklamní plachty zakrývající často celé domy
  • byly vypovězeny smlouvy na směrové tabule, které jsou většinou pouze převlečenou reklamou 
  • bude vypovězena smlouva na reklamy na mostech (tahle skvělá smlouva z roku 1992 umožňuje vypovězení pouze jednou za deset let, od března 2022 by tedy mělo být čisto)
  • od podzimu 2021 se výrazně sníží počet tzv. city lightů v ulicích
  • městské firmy, především Technologie hlavního města Prahy (spravuje sloupy veřejného osvětlení) a Technická správa komunikací začaly nelegální reklamu aktivně odstraňovat
  • podmínkou pro získání kulturních grantů či záštity města nad akcí bude nově závazek, že daná akce nepoužije pro svou propagaci výlepu plakátů mimo plochy pro to určené
  • byl vytvořen Manuál pro kultivovanou Prahu shrnující pravidla pro označování provozoven (nejen) v centru města

Za toto vše moc děkujeme! A teď hurá na ty billboardy!

 

 

Sledujte Přidej se a strhni to a najděte více informací na

www.facebook.com/pridejseastrhnito

www.zmente.to

 

– 

 

Rubrika grafický dopad 
Dáváme prostor projektům nebo aktivitám, které mají pozitivní vliv na boj proti grafickým chybám a vizuálnímu smogu ve veřejném prostoru. Znáte další projekty, které pomáhají zlepšit veřejný prostor? Dejte nám vědět.

 

–  

 
Podpořte fungování grafického odpadu zakoupením trička nebo doplňků na našem e-shopu.
 

Baví tě, co děláme? Můžeš nás podpořit i mimo náš e-shop. Stačí nám „koupit kafíčko“ na Buy Me a Coffee a pomoci nám pokračovat v naší aktivitě. Každý šálek se počítá!

Děkujeme za podporu a sledování.

 

Zpět do obchodu